Dag 09 Lynden – Parksville, Vancouver Island   4 comments

Na een relaxde nacht ontwaakten we in een heel vredige sfeer op deze uiterst verzorgde KOA camping in het dorp Lynden.
Onze campers stonden met hun kont naar een grote vijver en tussen de campers in hebben we gezamenlijk in het zonnetje ontbeten want het was weer stralend weer.
Om tien uur waren we ready to go en verlieten de campground om naar het dorp te gaan, naar het hele byzondere op Hollandse leest gebaseerde winkelstraat.
Ons eerste kopje koffie deden we in een boekwinkel en daar konden we gelijk even online.
We dreutelden weer verder langs de winkeltjes en kwamen bij een dutch bakker terecht waar we brood wilden kopen maar de vriendelijke mensen wilden perse hun allereerste brood uit de oven aan ons meegeven en dat duurde nog 20 minuten dus we gingen eerst weer even verder om aan het eind van de straat het museum van het stadje te bezoeken.
Van haast iedere tak van de samenleving was er een afdeling van de historie van het dorp, uiteraard kwam het uit een tijd van vele uitvindingen en verbeteringen van het gereedschap en natuurlijk trok de agrarische afdeling ons de meeste aandacht.
Het was echt een geweldige ervaring, het was haast niet te bevatten wat we allemaal gezien hebben, zoveel als er nog in originele staat bewaard is gebleven maar dat kunnen jullie wel aan de foto’s zien.
Na de hele tocht door de geschiedenis van de afgelopen dik honderd jaar keerden we weer terug naar de bakker, waar het een komen en gaan was van klanten en waar we even neerstreken om een lekkere koffie te drinken met een gebakje.
We hadden hartelijk contact met de meiden in de winkel en ook nog met een old lady met een dikke auto die ook wat kwam halen. Ze deed zelfs een high five met ons en had veel plezier.
Aangezien er daar heel veel Nederlanders zijn neergestreken in het verleden en allerlei business was opgezet ontmoetten we er geen Nederlands sprekende mensen meer.
De taal was al een paar generaties terug uitgestorven hier, alhoewel er toch nog een oom en tante van Henk Angenent woont maarja, die kom je zo maar niet tegen.
We zochten de campers weer op, we gingen nog even goedkoper dan in Canada tanken en propaan bijvullen, vervolgens reden we ook nog langs de plaatselijke melkfabriek waar net een RMO vertrok die het witte goud weer gelost had.
We zochten de 13 noord op, richting de Canadese grens, op deze route kwam Cor ogen tekort, allemaal melkveehouders, links en rechts van de weg en bij sommigen liepen de zwartbonte Holsteiners ook in het land te grazen en sommige boeren waren aan het grassen.
En ineens was daar de grenspost waar een file stond en waar we dus even een half uur nodig hadden om er doorheen te komen maar uiteindelijk heeft het gesprek met de douane maar vijf minuten geduurd en konden we weer verder. Emmy en Piet reden in een andere rij en die waren er sneller door.
En hurry up ging het weer, best wel een mooie route totdat we de voorsteden van Vancouver bereikten, toen moesten we de interstate 1 West op.
Heel druk werd het, we reden over een gigantische brug, links zagen we hele grote zeeboten liggen en de zee kwam ook in zicht met alle eilanden die Vancouver heeft.
Het was heel hectisch op het wegen circuit in Vancouver, de navigatie in onze camper kon het even niet meer bijbenen, we namen de verkeerde afslag maar dat is dan weer het grote gemak van een Tomtom, die kan het zo weer herstellen via een andere route dus we kwamen weer op interstate 1 terecht.
Ons doel was Horseshoebay in North Vancouver, waar de haven al snel in zicht kwam.
We gingen gelijk inchecken want we konden vandaag nog over naar Nanaimo, op Vancouver Island.
We moesten wel nog wel een uur wachten want de boot die wij nodig hadden was nog onderweg van het eiland naar hier. Intussen gingen we aan de loop, konden daar wat nuttigen en toen het zover was zochten we onze camper weer op en draaiden de propaankraan dicht met een sticker eroverheen volgens de regels.
We reden de boot op, lieten de camper achter en gingen naar de passagiersdekken waar we bij geweldig weer en mooie uitzichten de haven van Horseshoebay verlieten.
De Ferry trok al snel het gas wijd open en gingen we met een flinke vaart westwaarts naar het eiland. Het eerste uur bleef het nog mooi zonnig en hadden we een schitterend uitzicht over de baai, de kust, de bergen en Vancouver.
Toen we wat verder naar het zuidwesten vaarden kregen we een schitterend panoramabeeld van de skyline van Seattle met op de achtergrond, in de avondzon, de besneeuwde reus Mount Rainier, die zeker 250 km. bij ons vandaan is. Ongelooflijk, wat een mooi gezicht!! Ik hoop dat het op de foto’s een beetje te zien is.
Emmy en ik stonden op het voordek te turen naar orka’s en walvissen maar ik zag alleen een zeehond.
Het laatste vaar uur verbleven we binnen want het was aan dek wat kouder geworden.
Toen we de haven van Nanaimo naderden blies de ferry nog weer de trompet, net zoals bij het vertrek, en moest ieder zijn voertuig weer opzoeken.
Emmy en Piet stonden in een andere rij en reden eerder dan ons de boot af, we bogen gelijk af naar rechts, richting het noorden van het eiland. We waren Emmy en Piet uit het oog verloren maar doordat we portofoons hebben lostte zich dat probleem zich gelijk weer op. Top die dingen!
We reden door naar Parksville, zo’n 20 minuten vanaf de boot en vonden een mooie plek op het Rathtrevor provincial park in de oerbossen van het eiland, dicht aan het strand van de Strait of Georgia, waar we ons kamp opsloegen.
Vervolgens gingen we met 1 camper naar het dorp, zochten een restaurant op waar we tot nu toe het lekkerst hebben gegeten.
Voldaan en sadderig trokken we ons weer terug in het oerbos en zwijmelden in slaap met de vele indrukken van deze dag.

Posted 7 juni 2013 by Ingrid

4 responses to “Dag 09 Lynden – Parksville, Vancouver Island

Subscribe to comments with RSS.

1. Heerlijk om jullie te volgen! Het is nu al een prachtige reis, en dan zijn jullie nog niet eens in Alaska. Ben heel benieuwd hoe het daar is, ook zeker met een camper (staat nog op mijn wensenlijstje). Dus ik blijf jullie volgen. Nog heel veel plezier!

2. Wauw !!!
    Wat een verhalen zeg !!
    Geweldig !!
    Ga snel verder lezen en dan nog de foto,s bekijken
    Loop een paar dagen achter namelijk … heb net de andere verhalen ook gelezen

Dat wordt voor Sjaak ,als hij straks wakker is na zijn 1e nachtdienst, de verhalen van jullie lezen in plaats van de krant
    Veel mooier en indrukwekkender ook nog !!

Groetjes uit een zonnig De Rijp

Sjaak en Jolanda Nibbering
  3. Wat een toeval, zeg! We maken hier bijna hetzelfde mee. Veel oud-Hollandsche taferelen, de heerlijke zon, het zilte water, dobberende zeehonden en rondzwemmende zoogdieren. Enige verschil: jullie zitten in de camper en wij in het Dolfinarium. Het verschil moet er zijn. We vallen in herhalingen, maar we genieten mee! Wij wensen jullie veel orka’s toe, want die hebben wij jaren geleden gemist bij Vancouver Island. Happy sailing!

Bart, Bir @ Noortje
  4. De foto’s zijn inderdaad fantastisch. Wat zal dat uitzicht vanaf de boot super geweest zijn. Als ik het lees ben ik steeds ’n beetje gezond jaloers. En dan weer slapen in de oerbossen, dicht aan het strand. Wouwww.