Dag 33 Blue River – Hinton   2 comments

Het was een rumoerige nacht vannacht, maarja wat wil je, het was zaterdagavond en de Canadezen hebben een lang weekend omdat het maandag Canada Day is, een algehele feestdag.
Vlakbij ons zaten een stel Canadezen bikers om een kampvuur sterke verhalen te vertellen en te bulderen van het lachen, tot drie uur aan toe vannacht.
Ook langs de highway was het een drukte van belang, grote trucks hoorden we af en aan rijden, en last but not least, grote vrachttreinen, die koeteldekoet voorbijreden en bij de paar overwegen die er waren trokken ze vol aan de registers van de stoomfluiten en dat klonk weer enorm tussen de bergen in de nacht.
Dus we hebben alle vier niet echt goed geslapen.
We stonden op tijd op met alweer een stralende zon aan de blue sky. Het gebruikelijke ontbijtprogramma verviel deze keer, rond negen uur waren we startklaar om te vertrekken.
We reden naar de, een paar kilometer verder gelegen, Riversafari locatie waar we gisteren ook al geweest zijn.
Daar werd ons een gratis ontbijt aangeboden op het grote drijvende restaurant. Het ontbijt bestond uit pancakes met warm fruit en slagroom eroverheen, erg lekker.
Rond tien uur werden we naar de boten gedirigeerd, we liepen eerst door een tent heen waar we een zwemvest aangemeten kregen en toen we aan de beurt waren mochten we in een boot plaatsnemen met een vijftal andere passagiers.
De captain alias stuurman, Zak genaamd, duwde de boot weg van de steigers en ging voor ons zitten om te vertellen hoe een en ander in zijn werk ging.
Daarna nam hij plaats achter ons op een hoge kruk, startte de motoren en vaarde rustig weg.
Via een nauwe doorgang strekte er een groot wijd water voor ons uit en toen trok hij het gas wijd open. Het ging heel erg hard, het bleek een powerboat te zijn, wat ons nog niet opgevallen was.
We scheurden met een bloedgang over het meer naar de andere kant, we hadden nog nooit in zo’n boot zo ontzettend hard over het water geracet. Ontzettend gaaf vonden we het!
We hadden een schitterend uitzicht over steil omhoog lopende, beboste bergwanden en besneeuwde toppen van bergen om ons heen.
Hij vaarde wat rond, tuurde de hele tijd door zijn verrekijker, en op een gegeven moment had hij een Grizzly beer in de smiezen die aan het scharrelen was op de steile oever van de rivierkant.
Hij vaarde er tot dichtbij naartoe, zette de motor uit, we mochten geen geluid maken en zo kwamen we er zeker op een meter of vier, vijf, bij.
De beer ging onverstoorbaar zijn gang, keek af en toe naar ons maar had totaal geen belangstelling. Cor die eigenlijk nooit hoest, kreeg spontaan een hoestbui, die hij in moest houden, dat gaf nog wel een leuk effect.
Na een tijdje gekeken te hebben vertrokken we weer van de plek, we scheurden weer over het meer naar de andere kant om ons de gelegenheid te geven om bij een steil naar beneden stortende waterval wat plaatjes te schieten.
Tijdens de wilde vaart wilde hij ook nog graag zijn kunsten als stuurman vertonen dus hij maakte hele scherpe en snelle wendingen en wij vonden het allemaal prachtig!
Vervolgens keerden we weer terug naar het startpunt en waren het er over eens dat het weer een bijzonde beleving was geweest deze trip, die ons gratis was aangeboden door Jan Doets omdat we op dierendag onze reis geboekt hebben.
We sloten het programma af met nog een kop koffie in het drijvende restaurant en we keken elkaar aan, van dit was toch weer geweldig dat we dit beleefd hebben!
Het werd weer tijd om te gaan rijden naar ons einddoel van deze dag, op 290 km afstand, Hinton.
Onderweg deden we nog een stop in Valemount, om te tanken en te lunchen.
Daarna reden we nog wat kilometers verder naar het noorden om vervolgens af te buigen naar het oosten, richting Jasper.
Al snel hadden we een machtig uitzicht vanaf deze weg op de hoogste en grootste berg van Canada, Mount Robson, waarvan de top meestal niet te zien is door de wolken.
Nou wij zagen hem hoor, in volle glorie! Bij een mooi viewpunt stapten we uit om foto’s en film van deze mooie besneeuwde berg te maken. Het was een prachtig gezicht!
We toerden weer verder door het opzienbare ruige landschap, passeerden de provincie grens British Columbia – Alberta, die ook een tijdgrens heeft, het is nu dus weer 8 uur vroeger dan in Nederland.
Bij de ingang van Jasper National Park lieten we onze, van Loek en Ria gekregen, parkenkaart zien konden zo doorrijden, Top!
We passeerden het dorp Jasper, wat we even links lieten liggen, en reden door tot vlak voor het stadje Hinton waar we een KOA camping op het oog hadden.
Maar ojee, de camping zat klem vol, mede oorzaak, het bijzondere Canada Day weekend.
Ik ging in discussie met de campingbeheerder en vroeg of het mogelijk was dat we een overflow plekje konden krijgen. Hij zei dat eigenlijk niet te doen maar ging even met zijn vrouw in beraad en kwam even later terug met de mededeling dat we op een tentplek konden staan, zonder voorzieningen. Wij vonden dat natuurlijk prima en staan nu vlak naast elkaar op een kleine plek.
Het was hier echt bloedheet buiten en weinig beschutting van bomen maar gelukkig koelde het hier in de avond lekker af, het bleef hier trouwens wel weer lang licht.
We maakten zelf ons prakkie klaar, hebben nog tot lang buiten gezeten en rondde de avond af met koffie en een biertje.

Posted 1 juli 2013 by Ingrid

2 responses to “Dag 33 Blue River – Hinton

Subscribe to comments with RSS.

1. Wat een belevenissen allemaal weer. Kan niet wachten tot dat jullie terug zijn ben benieuwd wat jullie allemaal gefilmd hebben onderweg Gelukkig hebben jullie nog een paar dagen tegoed

2. Geweldig, vanmiddag op mn werk de foto’s al gezien. Dat gaat sneller. Wat een mooie tocht met die boot. Prachtige omgeving, en weer een beer gezien. Mooie foto, zo in de struiken. Jullie worden wel verwend hoor. Leuk hoor.