Dag 30 Tetsa River Campground – Dawson Creek   1 comment

We waren vroeg op, afgelopen nacht hebben we gigantisch zware regenbuien over onze campers heen gehad en we stonden op gras dus Cor dacht als we maar knap weg kunnen komen morgenochtend maar dat was gelukkig geen probleem, onder het gras zat gewoon rotsgrond.
We ontbeten in de camper want het weer was nog steeds onbetrouwbaar, het wolkendek hing laag boven ons.
In de regen maakten we de campers reisklaar om daarna nog even in de campwinkel een bakkie koffie te doen en van het kneuterige sfeertje te genieten.
Herb, de man met de ZZ-Top baard, kwam nog een praatje met ons maken, hij kon ons Holland, had zelfs een speldje opgespeld gekregen van koningin Beatrix!
Hij was namelijk 20 jaar beroepsmilitair geweest en vaak gelegerd in Duitsland en soms ook in Nederland. Hij had zelfs 8x de vierdaagse gelopen!
Hij had brood voor ons gebakken en dat moest ik nog afrekenen maar ik had een ander plan. Ik had nog een stuk Beemsterkaas over en vroeg aan hem of hij dat wilde ruilen voor het brood.
Hij was heel enthousiast, hij vond het geweldig! Dus daar in de middle of nowhere waar ’s avonds om negen uur het licht uitgaat, zitten ze nu lekker Beemsterkaas te eten.
Herb vond het ook nog leuk dat Cor en Piet met hem op de foto gingen en wenste ons een goede reis toe.
Daar gingen we weer, de Alaska Highway op, er hing een hele zware lage bewolking tussen de bergen, de toppen waren meestal niet te zien, dat gaf soms ook wel weer een heel apart mysterieus schouwspel.
We toerden achter elkaar door naar Fort Nelson, daar hebben we getankt want het kon wel weer eens heel lang duren voordat we weer een pompstation tegen zouden komen, en het bleek dat we dat goed hadden ingeschat.
We hebben heel veel regen gehad onderweg, de weg was goed, nauwelijks of geen wildlife in de bermen en om een uur of half twee, na ongeveer 300 km, kwam pas het eerste wegrestaurant in zicht, genaamd het Bucking Horse River Lodge.
Voor die tijd alleen maar bomen, bomen en nog eens bomen, totaal geen bewoning of andere tekenen van leven.
Voor de mensen die gedacht hadden bij het wegrestaurant nog te tanken, konden ze het vergeten, de benzinepomp was leeg.
Tijdens de lunch bespraken we met elkaar of we een poging zouden doen om Dawson Creek te gaan halen, dan zou het vandaag wel een rit worden van 570 km.
We waren het er allemaal mee eens om het te gaan proberen en gingen weer aan de rit.
Vanaf Fort Nelson reden we al in zuidelijke richting, dus gingen we nu weer verder zuidwaarts.
Ergens rond een uur of half vijf begon het landschap drastisch te veranderen, het werd steeds drukker op de weg en je kon zien dat hier bewoonbare gebieden kwamen, wat je vooral kon zien aan het landschap, boerenbedrijven, dorpen en stadjes.
Het landschap was opvallend glooiend, soms hele diepe kloven en dan reed je opeens weer op een hoogvlakte. Het weer was intussen aardig opgeknapt, het was weer zonnig en warm.
Even over zessen reden we Dawson Creek binnen, ik had onderweg al een camping opgesnord in the Milepost, deze camping heet 0-mile, de betekenis hiervan is dat de Alaska Highway hier begint.
Wij zijn dus aan het einde gekomen van deze bijna 2400 km lange weg en hebben er zes dagen over gedaan.
Naast de camping is een Pioneer Village, een museumdorp, waar we nog even heen zijn gelopen en rond gekeken hebben.
Daarna zijn we aan de picknicktafel gaan zitten, hebben met zijn alleen gegeten en koffie gedronken.

Posted 28 juni 2013 by Ingrid

One response to “Dag 30 Tetsa River Campground – Dawson Creek

Subscribe to comments with RSS.

1. Te gek om te lezen. Mooie ervaringen doen jullie daar op. Ben momenteel het boek into the wild aan het lezen en dat speelt zich ook af in yukon territory,je kunt volgens mij zelfs nog die verlaten bus bezoeken waar die jongen uit het boek een tijd in geleefd heeft. Spreekt mij dus ook erg aan en zou ook ooit nog wel eens zoiets willen doen. Geniet er nog maar even van! Veel plezier.