Dag 28 Whitehorse – Watson Lake   3 comments

Vanmorgen hoorden we Emmy en Piet al vroeg vertrekken, want wat was het geval?
Ze hadden hun in Skagway gekochte spulletjes in de bus laten liggen en probeerden die te onderscheppen voordat hij weer bij het station vertrok.
Wij gingen intussen buiten ontbijten, ondanks dat de camping zo vol was, hing er een heel relaxed en vredig sfeertje.
We waren bijna klaar met het ontbijt, toen de firma Vos de camping weer opkwam draaien, triomfantelijk kijkend want de missie was geslaagd.
Emmy ging douchen en Piet at met ons een broodje chocoladepasta mee.
Vervolgens gingen we het kamp weer opbreken, schoon water laden, vuil water dumpen en vertrokken weer naar het citycenter van Whitehorse om boodschappen te doen, te tanken en daarna koffie (met cake) te gaan drinken bij de Starbucks, wat allemaal op een kluitje bij elkaar zat.
Toen was het weer de hoogste tijd om weer aan de haal te gaan want we wilden vandaag nog weer zo’n 470 km erdoorheen jagen op de Alaska Highway.
Er was iets meer verkeer op deze weg dan afgelopen zondag, het meest campers die ons tegemoet kwamen.
Ergens halverwege was er een pleisterplaats, genaamd Teslin, een van de weinige deze dag, waar we de lunch gebruikt hebben, net voor een grote rivier waar een ijzeren brugdek overheen lag, je keek er zo doorheen.
Na een uurtje waren we weer on the road en reden over die grote ijzeren constructie, we kwamen nog een waterwagen tegen op de brug die flink lekkage had, dus onze camper stond gelijk in de week.
We zagen regelmatig waarschuwingsborden langs de weg voor overstekend wild, herten, elanden, wilde bokken, maar ze lieten zich vanmiddag weer niet zien aan ons.
Ergens rond half zes passeerden we de kruising met de Cassier Highway waar we veertien dagen geleden vanaf gekomen waren, nu stoomden we rechtdoor oostwaarts naar het eerste dorp Watson Lake, wat zo’n 20 km verderop lag.
Ook hier is weer wat bijzonders, wat de halve wereld nog niet weet, er hangen duizenden verschillende naamborden die daardoor voorbijgangers zijn opgehangen, ze noemen het Signpost Forest.
Iedere voorbijganger krijgt de gelegenheid om iets achter te laten van zijn land, woonplaats of zijn naam. Je kijkt echt je ogen uit, zo enorm veel als er hangt.
Ook een aantal Nederlanders hebben er hun naam achtergelaten en we zagen o.a. naamplaatsbordjes van Eindhoven en Nijverdal.
We reden in de regen de plaatselijke camping op, die er haast naast lag, het was geen mooie camping en het zag er al pittig vol uit, de campings zijn niet dik bezaaid hier namelijk.
De campingbaas had gelukkig toch nog twee plekken voor ons, links van ons staan Emmy en Piet en rechts kwam een grote camper te staan met mensen uit Oregon, USA.
Cor gelijk nieuwsgierig, vanwaar ergens in Oregon. Hij raakte aan de praat met de buurman en die vroeg gelijk aan Cor of hij melkveehouder was toen hij hoorde dat hij uit Holland kwam.
Cor zei dat hij melkrijder was, toen vertelde de buurman dat er wat Nederlandse boeren in Tillamook wonen en dat hij daar zo’n 40 mijl vandaan woont.
De man had kennelijk iets met de agrarische wereld en het toeval wil dat wij daar 16 jaar geleden tijdens onze eerste reis Kees Kea en zijn gezin hebben bezocht op hun melkveehouderij.
En deze man naast ons kende Kees gewoon en wist ook dat hij nu op Hawaï boerde!
Nou, je begrijpt, daar zakte Cor zijn broek van af, dat je in dit godverlaten oord, heel hoog in Canada, gezamenlijk met iemand die je nog nooit hebt ontmoet, iemand kent en dan ook nog zover hiervandaan!
Nadat de camper geïnstalleerd was, gingen Cor en ik lopend het dorp in en de Vossen gingen zelf eten bereiden. Wij aten een hapje bij de plaatselijke herberg en daar kwamen zij even later ook naartoe om gezamenlijk een ijsje te eten.
Onderweg hiernaartoe had ik een groot bord gezien langs de weg met de mededeling dat er een Northern Lights Center in Watson Lake zat. Dit wekte gelijk mijn belangstelling want het noorderlicht krijgen we deze vakantie niet te zien omdat het hier nooit donker is rond deze tijd van het jaar.
Ik vond dat erg jammer omdat het een van mijn wensen was, het noorderlicht zien.
Toen wij nog zaten te eten kocht Piet vast kaarten voor de voorstelling, het gebouw stond namelijk naast het restaurant.
We hadden de voorstelling van half negen, we moesten nog even wachten, er was van alles te zien en te koop.
Rond half negen betraden we het soort van planetarium, waar je haast liggend op je stoel naar het ronde plafond kon kijken waar het beeld op was geprojecteerd.
We kregen eerst een film over het heelal, de planeten en het verre universum en daarna een film met prachtige beelden van het noorderlicht, hoe het ontstaat en hele sterkte beeldregistraties hoe de film is opgenomen in het noorden van Alaska, Noorwegen en de Noordpool.
Al met al kunnen we dit gebeuren zeker noemen als een hoogtepunt van deze dag, en een rijke toevoeging aan deze reis, die ons door de noordelijke streken voert.
Heel verrassend dat we dit in het bescheiden Watson Lake tegenkwamen.

Posted 26 juni 2013 by Ingrid

3 responses to “Dag 28 Whitehorse – Watson Lake

Subscribe to comments with RSS.

1. Hoi luitjes, we vinden jullie verhalen prachtig en de foto’s ook! Het valt ons alleen wel op dat jullie het wel heel vaak over eten hebben en op 10 van de 20 foto ’s zitten jullie ook te eten. We hebben al aardig wat voorbij zien komen. Pizza’s, steaks, gebak, ijs. Hahahaha. Hier alles goed. Een dikke knuffel van Ma en Jolanda.

2. Wat een toeval allemaal met die boer. Hoe is het mogelijke he. Nou Ing, toch het noorderlicht nog gezien.
    Ga zo rijden, zal wel weer gaan regenen. Hebben ze wel voorspeld. Toch raar, jullie in Alaska prachtig weer en wij hier wind en regen.
    Zal Bil een knuffel van je geven.

3. Hallo Cor and Ingret

Ik zit hier in Hawaii en ik ben iets aan het zoeken onder mijn naam,en jullie vakantie van 2013 popt op, ik kan die boer wel,