Dag 27 White Pass & Yukon Route   1 comment

Voor half zeven waren we al uit de veren, gauw ontbeten, nog een paar foto’s gemaakt van dit hemelse plekje en rond zeven uur frummelden wij ons tussen de sparren door richting de hondenbasis, toen het lange gravelpad af gehobbeld en na een kwartier zaten we weer op de Alaska Highway, alweer in een mooie morgenzon.
We parkeerden om half acht in Whitehorse en liepen naar het historisch stationnetje waar al meer mensen stonden te wachten.
We checkten ons in voor de White Pass en Yukon Route per trein en touringcar.
Om half negen vertrok de Yukonbus, met een tanige stoere dame op leeftijd met hoed op genaamd DJ aan het rad, die ons naar Fraser ging brengen om vanuit daar met de historische trein verder te gaan.
We haalden eerst nog wat andere mensen op bij twee lokale campings, daarna reden we nog een aantal mijlen op de Alaska Highway, om vervolgens de Historische Klondyke Highway op te draaien.
Dit is een goudzoekersroute, die als paardenpadje is begonnen en nu een hele mooie autoweg is geworden.
Het begon al goed, want we zagen gelijk een beer in de verte, maar toen we dichterbij kwamen verdween hij in het struikgewas.
Na een klein uurtje hadden we een fotostop bij het mooie groene Emerald Lake, wat een bijzondere betekenis heeft voor mij want dit meer staat op de kopfoto van mijn weblog.
We gingen snel weer verder om vervolgens te stoppen bij het schitterende mooie Old Westerntown Carcross.
We kregen zeggen en schrijven een kwartier om naar de wc te gaan en langs de winkels te lopen, dat was natuurlijk veel te kort. Een dame kwam te laat bij de bus en kreeg gelijk een bits van DJ, de lady of Yukon, ‘you are late, Miss’…….
We gingen weer verder, schitterend weer, we reden langs een mooi langgerekt meer, genaamd het Tutshi Lake, waarin het spiegelbeeld van de bergen die aan het meer stonden erg goed te zien was.
Plotseling was daar het dorp Fraser, wat in nog BC ligt, met de grenspost van Canada, daar zagen we voor het eerst de trein staan met twee groengele locs ervoor met heel wat antieke treinstellen erachter.
We stapten in en al snel zette de trein zich in beweging. Het werd, zonder te overdrijven, mede uiteraard door het uitzonderlijk mooie weer vandaag, een treinrit om nooit te vergeten!
We waren intussen weer in Alaska aangeland, maar dan in het grillige Zuidoosten.
De trein reed over bergen, door dalen, sneeuwrichels, kolkende stromen, soms nog allerlei resten te zien van de goudzoekers die hier heel wat bergen verzet hebben. Ook waren er nog resten te zien van de bereklus die het was om dit treintraject te verwezenlijken.
Ook zagen we nog hele oude gammele spoorbruggen over diepe ravijnen, die niet meer gebruikt werden. Het traject was hier en daar wat verlegd. (Blij toe)
In de treinwagons zaten reusachtige ramen maar ook bij iedere wagon waren er buiten, tussen de wagons in, platjes, waar je in de open lucht over de reling kon hangen en van de schoonheid van het landschap kon genieten.
Tegen enen kwamen we in het kleine havenstadje Skagway aan, dat ligt aan de grillige kust van Zuidoost Alaska.
Voordat we de trein mochten verlaten kwamen eerst de Amerikaanse douanebeambten in de trein, het verliep razend snel, ze hoefden alleen de paspoorten te zien.
Toen werden we voor twee uur losgelaten in het super bombastische toeristische Skagway. Er was een hele grote belangrijke winkelstraat, genaamd Broadway, waar van alles te koop was, maar voornamelijk juwelen waar we dus niet in geïnteresseerd waren.
Het stadje ligt aan een grote baai waar vier grote cruiseschepen aangelegd hadden, het was een prachtig gezicht!
Ook hoorden we steeds het gepruttel van kleine helikopters, soms drie, vier, achter elkaar aan, die met toeristen rondjes vlogen.
We hebben eerst maar eens gezellig gelucht met elkaar in een hele goedlopende vreetschuur met goede muziek, alles zat vol daar.
Daarna hebben we nog wat winkeltjes bezocht en zijn op een houten stoep neergestreken om mensen te bekijken, er loopt behoorlijk excentriek volk rond daar, dus altijd leuk.
We waren al weer op tijd bij de plekken waar de bussen staan, want de hele terugreis gaat met de Yukonbus van chauffeuse DJ.
De ijzeren dame is meedogenloos, je moet op tijd bij de bus wezen, snel instappen, dan trekt zij de blokken voor de wielen weg, komt in de bus, zegt niets, telt de koppen en scheurt weg, heel apart..
In Fraser kwam de Canadese douane de bus in en mochten we ons Amerikaanse groene kaartje inleveren, we zullen deze reis niet meer in Amerika komen.
We deden in Carcross weer een break, ietsje langer als op de heenweg, maar konden door de drukte bij de ijswinkel zelf net geen ijsje scoren, dat gebeurde ook al eerder in Skagway.
Het gas ging er weer op, en zo belandden we weer in Whitehorse, met een hele dreigende lucht boven de mountains.
Er vielen een paar spatten maar al snel doken we een restaurant binnen dus we zijn niet nat geworden.
Na de avondprak zochten we de campers weer op en gingen op snor naar een overnachtingsplek die we net buiten Whitehorse vonden.
Het was kantje boord, want de camping met 122 plekken zat vrijwel klem vol, we hadden de laatste twee plekken, die eigenlijk te klein voor onze campers waren maar het lukte net allemaal.
Het was weer een zwoele broeierige avond, bewolkt, maar we konden nog even lekker buiten zitten aan de koffie en een biertje.
Ik heb het verslag en de foto’s van gisteren gelijk online gezet en ging toen bezig met de foto’s van vandaag, en later binnen, heb ik samen met Cor dit verslag gemaakt en dat ga ik nu online zetten, het is kwart over elf in de avond.

Posted 25 juni 2013 by Ingrid

One response to “Dag 27 White Pass & Yukon Route

Subscribe to comments with RSS.

1. Prachtig, prachtig wat een mooie treinrit. Vooral dat Emerald Lake wat een mooie kleuren. Heb weer genoten in de pauze.