Dag 23 Denali NP – Fairbanks   3 comments

We vertrokken vanmorgen al vroeg want we moesten om negen uur bij het vertrekpunt van de bus zijn waar we gisteren voor ingecheckt hadden voor de korte tour van vier uur het Denalipark in.
We werden eerst in de gelegenheid gesteld om een film te kijken over de geschiedenis van de aanleg van het lange gravelpad dat door Denali loopt.
Het is heel bijzonder dat er tachtig, negentig jaar geleden al mensen waren die dit bijzondere natuurgebied wilden beschermen en open wilden stellen voor het publiek.
Ze hebben maar een weg aangelegd die alleen te berijden is door speciale bussen van het Denalipark. Je mag er dus niet met eigen vervoer in, behalve als je een permit hebt weten te bemachtigen.
Zo blijven de natuur en de dieren in dit park goed beschermd.
We zaten in de bus met een gezelschap uit India van 23 mensen, twee andere mensen en wij met zijn viertjes. Onze buschauffeur, Brian, vertelde honderd uit over het park, de flora en de fauna.
Halverwege gingen we uit de bus en liet hij ons een oeroude hut zien van vermoedelijk een trapper die bevers ving in de rivier en de huiden verhandelde.
Alles was bewaard in oude staat, zelfs de sledehondenhokken buiten waren er nog.
Het was een hele tour om de enorme zwermen mosquito’s van het lijf te houden, als je jezelf niet ingesmeerd had met het defensieve middel Off!
Ondanks de muggen hadden de Indiërs geen haast om daar weg te komen, ze wilden in alle standen en grimassen elkaar op de foto zetten.
Maar uiteindelijk zaten we toch weer allemaal in de bus en reden we weer verder het traject af.
Brian speurde met zijn kattenogen de omtrek af of hij niet ergens een of ander wild kon ontdekken, hij had de verrekijker op zijn dashboard liggen.
Als hij wat zag, stopte hij, pakte die verrekijker, en loerde het landschap in. We hebben onderweg een Caribou en een echtpaar eland (moose) gezien, best indrukwekkend.
Op het verste punt parkeerde hij de bus voor een langere stop op grote hoogte boven de boomgrens, met een fabelachtig uitzicht en ook nog eens een keer met zonnig glashelder weer, wat hier zeer sporadisch voorkomt.
Mount Mc Kinley liet zich ook weer in volle glorie zien aan de horizon en dat is best bijzonder te noemen want Brian vertelde dat hij maar 20 dagen per jaar is te zien, verder zit hij gehuld in de wolken. En gisteren hebben we hem ook al gezien!
Opeens stond er op een heuveltje een oudere indiaanse vrouw met lang grijs haar die ons wat begon te vertellen over haar volk, dat hier al generaties lang geleefd hebben en nu nog.
Ze begon te vertellen over haar bet-bet overgrootvader tot aan haar kleinkinderen aan toe en bracht ook nog een kort indiaans gezang ten gehore wat ons erg aangreep.
We moesten ook nog een paar regels nazeggen in haar taal, wat zoiets betekende als dat ze het fijn vond dat wij naar haar luisterden en dat wij haar vrienden waren.
Zo plotseling als ze daar verschenen was op dat heuveltje, zo plotseling was ze ook weer verdwenen maar voordat dat gebeurde ging ze toch nog even met Emmy en mij op de foto. Gefilmd worden wilde ze niet, dus we hebben er helaas geen videobeelden van.
We keerden weer terug met de bus naar het beginpunt, zochten onze campers weer op en verlieten het Denalipark.
Vervolgens reden we de Parks Highway weer op, wierpen nog een laatste blik op Denali Village, de camping en het restaurant van gisterenavond en toerden verder noordwaarts.
Bij het dorp Healy, pakweg 15 km verder stopten we bij een bierbrouwerij want wat was daar te zien? De magic bus uit de beroemde film ‘Into the Wild’ over een jongen, Christopher, die in de wildernis van Alaska is doodgegaan doordat hij de verkeerde bessen at.
Een heel aangrijpende film die Emmy en Piet ook hebben gezien en daar ook graag een kijkje wilde nemen.
Het waargebeurde verhaal speelde zich in deze omgeving af, een pad van een dag lopen de wildernis in.
De echte bus staat daar nog steeds, de bus die in Healy staat is de bus die gebruikt was voor de verfilming van het verhaal, een replica dus.
Maar ongelooflijk gaaf dat we hem gezien hebben en er in zijn geweest!
Bij de bijbehorende bierbrouwerij was ook een restaurant en daar hebben buiten op het terras wat genuttigd, het duurde allemaal een beetje lang, dat was wel jammer.
Ook toen we gingen tanken, ernaast, bleek het een ongelooflijk langzame pomp te zijn, dus het schoot allemaal niet op vandaag.
Maar goed, we reden weg bij de pomp, het gas erop, we wilden doorbrullen zo’n dikke 180 km verderop naar Fairbanks.
Maar nee, het lot wilde anders, er kwam weer een enorme road constructie. Eerst wel een half uur wachten en toen achter de pilotcar aan over een enorme afstand moesten we over zand en losse gravel. Met kromme tenen gingen we verder, wat zal er nog verder op ons pad komen?
We kregen nog een klein oponthoud maar die was prettig, we zagen twee grazende elanden langs de kant van de weg en hebben dat nog even op film gezet.
Om kwart over zes belandde we in de behoorlijke stad Fairbanks op het parkeerterrein van het Pioneer park waar we de nacht wilden doorbrengen. Dat kost 15 euro en is vlak naast de Salmon Bake, waar we gelijk naar toeliepen.
De Salmon Bake is een soort van buitenrestaurant waar je eerst moet betalen en dan van alles kan pakken uit standjes, saladestand, sauzenstand, hotdogstand, frisdrankstand, desertstand, en er was een hele grote BBQ waar zalm en primerib op werd gegrild.
We zaten het lekker tussen de bomen op te eten, samen met een pasgetrouwd stel uit North Dakota.
We liepen nog even het themapark in de rondte en gingen terug naar onze campers die lekker in de schaduw stonden en waar we de stoeltjes nog even hebben buiten gezet om een biertje te drinken.

Posted 21 juni 2013 by Ingrid

3 responses to “Dag 23 Denali NP – Fairbanks

Subscribe to comments with RSS.

1. Mooie foto’s met Mount McKinley op de achtergrond. Heel bijzonder dat jullie hem al 2x hebben gezien terwijl hij maar 20 dagen per jaar te zien is.
    Was weer een bijzondere dag, die ontmoeting met die oude indianenvrouw en de bus van Into the Wild. Leuk hoor om dat te zien. Goeie film, jammer dat het slecht af liep. Stonden de goede bessen niet 1 bladzijde verder in het boekje? Maar ja, toen was het al te laat.
    Geniet lekker verder

2. Nou cor en de rest heb tijdens de nachtdienst alles weer bijgelezen.
    Man man wat ben ik jaloers op jullie Avontuur.
    Hier is de zomer begonnen (merken er niks van ).
    Daarom is het daar mooi weer denk.
    Om toch nog wat amerika op te snuiven vanavond naar the boss in nijmegen.
    Verder maar weer goeie avonturen.
    Fred

3. We zijn benieuwd of jullie nog de Dalton Highway gaan rijden. Met mooi weer is dat heel indrukwekkend. Vooral Atigun Pass! Gaaf, om jullie verslagen te lezen iedere dag. Net alsof we er gisteren nog waren. Nog veel plezier in Alaska!