Dag 22 Houston – Denali NP   5 comments

Na alweer een warme nacht, zelfs dekens waren teveel, ontwaakten we in de vredige sfeer op het Riverside RvPark in Houston.
Er zaten wel veel muggen hier, wij hebben er nu ook zelfs last van.
Emmy heeft zo’n soort van elektrische vliegenmepper gekocht wat eruit ziet als een tennisracket, eigenlijk vond Piet het niets maar gebruikt hem nu ook.
Ze zijn vannacht dus flink aan het stoeien geweest, maar dan niet met elkaar maar met de muggen die toch weer een manier hadden weten te vinden om hun camper binnen te komen.
Nu weten we natuurlijk dat Piet en Emmy dierenvrienden zijn, maar dit vonden ze toch even te erg. Vannacht was Emmy dus eerst aan het meppen gegaan en heeft toen per ongeluk met een flinke mep Piet geraakt die gelijk al zijn haar overeind had staan want dat ding gaf nog een flinke schok.
Algehele hilariteit toen we het hoorden!
Maar goed, in de ochtend ging ik bellen naar een vliegtuigmaatschappij in Talkeetna die vluchten uitvoert die landingen maken op de gletsjers van MountMcKinley, wij wilden dat graag meemaken maar ojee, de dame vertelde aan de telefoon dat alle vliegtuigen de komende dagen aan de grond bleven vanwege wildfires, bosbranden dus.
Ik vroeg gelijk of we wel naar Denali konden maar dat moest geen probleem geven zei ze, de weg was nog vrij van branden.
Dus, change of plans, we gaan nu op naar Denali NP.
We konden nog gauw even buiten brood eten in de schaduw want in de zon was het te heftig.
Snel kozen we weer het hazenpad op de Parks Highway, een schitterende weg, we mochten er 65 mijl rijden maar we moesten wel goed uitkijken voor overstekende elanden.
Maar al gauw was het uit met de pret, er kwam over een enorme afstand een wegrenovatie maar we hadden evengoed nog mazzel want het tegemoet komende verkeer kwam er al aan dus we konden al gauw stapvoets gaan rijden over gravel.
Toen het asfalt weer kwam, na zo’n 12 km, kon het gas er weer op.
Het was weer een genot om door deze streken heen te toeren, op een gegeven moment zagen we aan de horizon een bergketen opdoemen en toen we een stuk verder waren zagen we ver boven die keten uit, we dachten eerst dat het wolken waren, maar het waren de contouren van de enorme reus Mount McKinley, de hoogste berg van het Noord-Amerikaanse continent, een slapende vulkaan, 6 km hoog!
Het massief van de berg was net zo breed als die hele bergketen, tenminste, zo leek het voor het oog.
Toen we op een optimaal punt kwamen dat hij in zijn volle glorie te zien was, ondanks de enorme afstand, was er een koffiegelegenheid die een terras had met uitzicht op Mount McKinley, dus daar namen we plaats en genoten van het uitzicht, het weer, de koffie met gebak en van de gezelligheid met elkaar.
Na de koffie gingen we ook nog de souvenirsshop in en lieten een blijde oldtimer verkoopster achter.
Voordat we de motoren weer startten spraken we af dat we in het dorpje Cantwell boodschappen zouden doen en eventueel een karbonaadje voor op de BBQ vanavond zouden kopen.
Na een tocht van zo’n 120 km arriveerden we in dat dorp en het bleek niet meer dan een gehucht te zijn van enkele schamele hutten en een benzinepomp, geen winkel te bekennen.
Intussen waren we het afgelopen halfuur over een heel bijzondere hoogvlakte gereden waar de bomen heel schaars waren, we zaten hier al heel hoog en om ons heen zagen we besneeuwde bergketens, het was een mooi plaatje.
We reden nu door naar Denali NP, waar we rond drie uur arriveerden.
Toen we besloten hadden Homer in te lassen zouden we de rit met de bus door Denali laten vallen maar omdat de glacierlanding nu niet door kon gaan kwam er weer een ochtend ruimte vrij voor eventueel een kleine tocht door Denali.
Wij naar de kaartverkoop balie voor tickets en ja hoor we konden nog kaarten kopen voor morgen, een tocht van 5 uur met een bus, je mag Denali namelijk niet zelf in met een vervoermiddel.
Vervolgens gingen we een camping opsnorren, die in het park waren allemaal al vol, dus moesten we pakweg anderhalve mijl verder de Parks Highway in noordelijke richting, daar wisten we twee plekken voor de nacht te scoren bij een RV park wat in het Denali Village ligt.
We installeerden onze camper en gingen met Piet en Emmy hun camper terug naar het park om het Visitor Center te bezoeken, wat heel erg de moeite waard was, en we hebben ook nog wat spulletjes gekocht in de Denali Bookstore en giftshop.
Toen we teruggingen naar de camping hebben we de camper van Piet en Emmy ook geïnstalleerd en gingen we verder lopen naar een restaurant hier vlakbij waar we heerlijk op een terrasje in de schaduw, want de zon is het nog steeds te heet, hebben gegeten.
Tijdens de dis was het een genot om naar de muziek te luisteren die er uit de speakers galmde want die was kennelijk samengesteld door een man of vrouw uit de Woodstock generatie en dan weet iedere muziekliefhebber wat daarmee bedoelt wordt.

Posted 20 juni 2013 by Ingrid

5 responses to “Dag 22 Houston – Denali NP

Subscribe to comments with RSS.

1. Wat een geweldige reis. We hebben net de berenfoto’s bekeken en snappen niet, dat jullie er zo dichtbij konden komen, maar wel prachtige belevenis.Groetjes Simon en Trees.

2. hihi Woodstock eneratie, in een wood geweldig.
    Mooie reis, ooit wille wij ook naar Alaska.
    gr. Rob en Annie

3. Indrukwekkend de Mount McKinley. Jammer dat de gletsjervlucht niet doorging. Maar denk dat Denali vast ook wel heel mooi zal zijn.
    Veel plezier.

4. Hallo allemaal Met veel plezier lezen wij jullie reisverslag Van Sjaak en Jolanda Nibbering uit de Rijp dit ontvangen Want mijn vrouw is een dochter van Auke Hansma en Jolanda is haar tante en zij is met mij getrouwd en ik ben Dorus Smit uit de Graftermeer Ik heb met jou vele biertjes gedronken en ik zou je zeggen ze smaken mij nog steeds goed Zomer 2012 zijn wij 3 weken naar Calgery geweest naar fam Hansma Ook dwars door Britisch Columbia naar Vancouwer en Vancouwer eiland Wij lazen dat julie ook naar Banff en lake louise gaan voor ons heel herkenbaar Ook de standpy is adembenemend in Calgery Nu wij wensen jullie nog vele mooie momenten toe in dat prachtige land Gr van Dorus en Lies uit Schermerhorn

5. Lieve Ingrid, Cor, Em en Piet,
    Ben vanmorgen vroeg opgestaan en heb jullie reisverslag in een adem uitgelezen!!
    En wat een leuke gezellige foto’s!! Jullie maken zelfs van de dagelijkse maaltijden een feest!
    Fijn om te zien en te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben.
    Ingrid, je hebt echt schrijverstalent, hoor!
    Nou ik blijf jullie volgen en een dikke Hollandse knuffel van Petra