Dag 16 Squanga Lake – Burwash Landing   2 comments

Het was heel relaxed ontwaken onder de bomen aan de oever van het meer, het was mooi weer maar iets te fris om buiten te ontbijten.
Na het breakfast haalden we nog even een frisse neus op een lange steiger in het lake om vervolgens weer in de startblokken te gaan.
Verder ging het weer op de Alaska Hway en na anderhalf uur arriveerden we in het voorportaal van Whitehorse. We gingen eerst op zoek naar een filiaal van Cruise Canada, onze camperverhuurder, om te kijken of een paar mankementjes aan onze koetsen te verholpen konden worden.
We konden het niet gelijk vinden dus gingen we eerst maar even tanken. Toen we aan de pomp stonden hoorden we dat de pompen leeg waren, dus vroegen we aan een local lady die daar net stond, waar de camperverhuurder was. Bleek dat ze in Rotterdam had gewoond, wie bedenkt dat nou hier op deze plek in deze streek, ongelooflijk.
Ze was verhuisd van Rotterdam naar Whitehorse, wat een contrast, niet?
Ze vond het leuk om ons in het Hollands toe te spreken, goedemorgen en goedemiddag zei ze….
We reden naar het opgegeven adres maar die waren kennelijk gelijk gevlucht toen ze ons zagen komen want er was taal noch teken van leven, en sommige deuren waren helemaal vastgeklonken.
Cruise Canada zit hier dus niet meer, zal ook wel opgeheven zijn.
We waren er gelijk klaar mee en gingen het stadje Whitehorse bezoeken.
Uit de camper vandaan zagen we al dat het heel bijzonder was, niet direct in woorden uit te drukken maar dat voelden we gelijk aan.
We zochten een plek langs de kant van de weg, er kwam net een parkeerwachter aan, want ja, ze hebben hier parkeermeters, ik op hem af om te vragen of we hier staan mochten, hij vroeg waar we vandaan kwamen en zei toen gelijk, jullie mogen hier gratis staan, ik vind het zo leuk dat jullie van zover vandaan ons stadje bezoeken, ik hou jullie campers ook nog in de gaten, ga maar lekker het stadje in. Geweldig he?
Aan de overkant was een houten historisch treinstation van de WhitePass & Yukon Route. We gingen daar informatie vragen want als we hier weer terugkomen uit Alaska vandaan willen we graag deze treinreis maken naar Skagway.
Een vriendelijke dame gaf alle informatie die we nodig hadden, we hopen dat we er over een paar weken nog tijd voor hebben want het lijkt ons wel leuk.
We gingen aan de wandel, het oude downtown van het stadje in waar we genoten van de bijzondere sfeer en mensen die ons pad kruisten.
We zagen allerlei soorten mensen, arm, rijk, blank, indiaans, oldtimers achter rollators, en jonge indianen in ontzettend grote pickups en daarbij was hier ook nog eens geweldig mooi weer dus we streken neer op een terras van de plaatselijke Starbucks.
Na verloop van tijd zochten we onze campers weer op en voor we het stadje verlieten gingen we nog nog even tanken.
On the road again, de Alaska Hway weer op, nu gaan we echt volop noordwaarts, we kregen al snel een enorme donderbuien over ons heen met vette bliksemflitsen en hagel maar we kachelden rustig door de buien heen, noordelijker en noordelijker, en eenzamer.
Na een paar uur deden we een koffiebreak bij een bakery in Haines Junction. Ik kon daar gelijk even gebruik maken van het internet, zodat alles weer online staat, het verslag van gisteren en de foto’s.
We zaten daar erg gezellig, het was er een komen en gaan van alllerlei mensen die deze route trotseerden, maar na een uurtje zetten we onze rit weer voort want ons einddoel van deze dag, Burnwash Landing, lag nog zo’n 125 km verderop.
We zien veel campings en benzinestations die gesloten zijn of failliet, de crisis is ook in dit land zichtbaar, je zal maar bijna zonder benzine zitten en je gefocust hebben op een bepaalde benzinepomp die in de boeken als the Milepost vermeld staan.
Na een uur begon het landschap drastisch te veranderen, de highway liep tegen een apart soort
meer aan met drijfzand en moeras, waar we omheen moesten.
Vervolgens reden we langs het meer, het Kluane Lake, om uiteindelijk bij een enigszins primitieve camping aan het meer ons kamp op te slaan, wat gerund werd door een stel Vietnamezen die ook nogal een aardig hapje eten in elkaar konden frunniken en graag over van alles wilde klepperen.
Het was ondertussen zachtjes begonnen te regenen maar we zaten gezellig binnen in het restaurant met uitzicht op het meer, met lekker eten en drinken, wat wil je nog meer.
Nu zitten we knus in de camper, het is half tien ’s avonds, ik heb de foto’s bewerkt en dit verslag net met Cor gemaakt, morgen gaan we het in de lobby hier online zetten en nu duiken we vroeg het bed in want het is lekker in slaap vallen met het getik van de regen op het camperdak.

Posted 14 juni 2013 by Ingrid

2 responses to “Dag 16 Squanga Lake – Burwash Landing

Subscribe to comments with RSS.

1. wat geweldig weer, dat jullie je avonturen zo met ons willen delen en nog vele gezonde mijlen toegewenst..genieten doen jullie zeker.

2. Was weer een dag met byzondere ontmoetingen. Zal nu wel een stuk eenzamer worden.