Dag 15 Jade City – Squanga Lake   3 comments

Vannacht had ik slecht geslapen want het blijft hier licht ’s nachts en dat vind mijn lijf klaarblijkelijk vreemd want ik werd steeds wakker met het idee dat ik moest opstaan.
Ik was natuurlijk weer de enige die daar last van had, de anderen sliepen als rozen.
We zaten om kwart over negen pas te ontbijten en hebben snel alles opgeruimd om gratis koffie en internet te gaan halen in het winkeltje van Jade City.
Ik heb alles weer online gekregen en we hebben geprobeerd Jan en Mar te bellen want Mar is vandaag zeventig jaar geworden, Mar, als je dit leest, wij hoorden jullie wel aan de telefoon maar jullie ons niet helaas. Ik had alleen internet dus het moest via Skype maar dat lukte dus niet zo goed. Wel heb ik een sms via Skype verstuurd naar jullie, misschien is die wel aangekomen.
Mensen die ons proberen te bellen, we hebben zeker al vier dagen geen bereik, we zitten in godverlaten streken waar niets is, alleen af en toe wifi.
We zijn erg blij met de reacties op ons weblog, een teken dat ik het niet voor niets doe, ik zie aan mijn statistieken dat ik zeker honderd volgers heb, dus mensen laat eens iets van je horen als je wilt, dan stellen wij zeer op prijs.
Na de koffie gingen we de laatste 120 km van de Cassier Highway afleggen onder een stralende zon, wat best wel uniek schijnt te zijn hier volgens de locals, dat treffen we dus weer.
De grens van British Columbia en Yukon kwamen we nog tegen op de Cassier Hway, en twee à drie km verder was uiteindelijk dan een van de beroemdste junctions op dit verre noordelijke halfrond, namelijk die van de beruchte Cassier Hway met de legendarische Alaska Highway, die eenzaam en alleen helemaal naar het noorden loopt..
Links op de hoek was een tankstation en er stond bij dat er een restaurant was, die zagen we niet gelijk dus we parkeerden de camper naast een hoop verbrand hout en vroegen in het tankstation aan een oud tandeloos vrouwtje, die achter de balie stond, waar het restaurant was.
Ze begon krijsend te lachen en zei, daar heb je net je camper naast geparkeerd, het is namelijk afgebrand. Yeah, right… Ok!
Ik stapte uit om de ommezwaai van de campers van de Cassier Hway naar de Alaska Hway vast te leggen op de film want dit is toch wel een gedenkwaardig moment.
We gingen dus linksaf en even verder zagen we links twee mooie houten gebouwen van boomstammen opgetrokken, de een was een tradingpost van indianen art en de ander was een restaurant met terras buiten in het zonnetje.
Daar gebruikten we een heerlijke lunch en daarna gingen we de tradingpost bezoeken, ik heb er een mooi zwart-bruin jack gekocht met Eagles erop en de Alaska Highway, heerlijk gevoerd om van de winter lekker met Billly de duinen in te gaan zonder dat ik het koud krijg.
Toen ging het gas er weer op, westwaarts, richting Whitehorse. Na een half uur stonden we alweer stil want er werd aan de weg gewerkt, over een grote afstand kreeg de highway een opknapbeurt.
We gingen een heel stuk over gravel, wel 30 km hobbeldebobbel, een sliert campers, grote trucks en locals moesten de pilotcar volgen naar het eind van de construction.
Daar dachten we weer op asfalt te komen maar dat duurde zeker nog 20 kilometer. Van lieverlee werd de weg toch weer wat beter, maar niet echt super, we slalomden soms tussen de gaten.
We bedachten onderweg dat we door wilden rijden naar Johnsons Crossing, zo’n 120 km voor Whitehorse, wat even te hoog gegrepen was om te halen.
Maar ojee, het ging er haast op lijken dat we door moesten stomen naar Whitehorse want de camping bij Johnsons Crossing was ook al opgeheven.
Piet en ik liepen de camping op om te vragen of er soms op de parkeerplaats overnacht mocht worden maar er was geen levende ziel meer te vinden, er hing een lugubere sfeer, en er dreigende ook nog een zware bui.
Even in overleg met zijn vieren en er werd besloten om verder te rijden en te kijken of er onderweg nog ergens een overnachtingsplek voor ons was, zoniet dan zouden we doorstomen naar Whitehorse, maar het was al over zeven uur dus de chauffeurs werden het een beetje zat na 450 km. vandaag.
Maar warempel, het tij keerde, na pakweg 20 km zagen we rechts van de weg een mooie campground met 16 sites aan het Squanga Lake, zonder voorzieningen, en het was ook weer droog geworden.
Plekken zat, we konden uitzoeken, dus we vonden een dubbele plek waar de campers achteruit in moesten. Piet en Cor gingen maakten als de bliksem een vuur aan in de BBQ korf van de camping, en toen de hens er goed inzat konden de grote karbonades op het rooster, die we al een dag of wat meegesleept hadden in de vriezer.
Het smaakte voortreffelijk ondanks dat er twee karbonades van het rooster in het vuur gedonderd waren, het mocht de pret niet drukken, lekker biertje en wijntje erbij, fruithapjes en ijs toe, al met al een supergeslaagde BBQ in het verre noordelijke uitgestrekte Canadese Yukon.
Nog een bakkie koffie toe, een wandeling naar het meer, dit verslag schrijven en nu lekker proberen te slapen, het is nu 23.26 en het is nog compleet dag.
Cor gaat even een stuk karton boven ons bed plakken zodat het licht niet zo door het dakraam valt.

Posted 13 juni 2013 by Ingrid

3 responses to “Dag 15 Jade City – Squanga Lake

Subscribe to comments with RSS.

1. jeetje wat een avontuur ingrid
    jullie foto;s zijn ook geweldig het zal wel moeilijk zijn om daar een campground te blijven runnen zo druk zal het er nooit zijn dus vet verdienen doen ze er niet aan denk ik en de winters zulen wel heftig zijn
    groetjes van ons hier
    harm en marga

2. Hoi is al een beetje laat voor my. Had op Chloe gepast en nu nog gauw even gekeken. Was weer een enerverende dag by jullie.

3. Ben toch meer dagverslagen aan het lezen… zo leuk! Ik beleef het met jullie mee, vooral het zoeken naar een campground die dan vol blijkt te zijn of er helemaal niet is en dat er dan plotseling toch een leuke plek voorbij komt.