Dag 11 Browns Bay – Port Hardy   3 comments

Emmy en Piet zaten gisterenavond bij ons aan een biertje, toen ze naar hun eigen camper toegingen hoorden ze uit de donkere baai een vreemd geluid. Ze haalden ons erbij en gezamenlijk waren we getuige van onze eerste encounter met walvissen. We zagen ze niet maar we hoorden het geluid wat we wel eens gehoord hebben op Discovery, het diepe geluid van briesende, spuitende walvissen. Wat een overweldigende belevenis was dat zeg! Wauw!
Voor we goed en wel in slaap vielen, hoorden we weer een gerucht uit de baai, we keken vanuit onze raampjes de duisternis in en zagen twee kolossale cruiseschepen in volle verlichting, precies hier voor ons elkaar tegenkomend, de een noordwaarts en de andere zuidwaarts.
Dus dat kregen we ook nog even gratis mee op deze plek. Geweldig!
Vroeg in de morgen werden we al gewekt door de regendruppels op het dak, maar dat geeft alleen maar een knus gevoel hoe het is om in een camper te bivakkeren.
Deze morgen hebben we ieder voor zich in de camper ontbeten maar met koffietijd was het al weer prachtig weer en konden we gezamenlijk buiten koffieleuten.
Intussen allebei de verrekijker erbij want misschien kwamen die walvissen nog wel langs. Die hebben we niet meer gezien maar we zagen wel vier zeehonden langs zwemmen.
Vlak voordat we weer vertrokken zagen we ook nog de wereldberoemde Bald Eagle boven ons zweven, wat een prachtig gezicht zeg!
We schoffelden weer achter elkaar aan het vijf km. lange gravelpad af naar de highway en sloegen weer rechtsaf het noorden in.
Het is zo’n 230 km nog naar ons einddoel van de dag, Port Hardy, maar 40 km voor het eind sloegen we rechtsaf, om het ludieke gehucht Telegraph Cove te bezoeken.
De weg ernaar toe was 15 km lang maar het was de moeite waard.
Telegraph Cove is een gehucht met 20 inwoners waarvandaan vele tours zijn, op Grizzly en walvis gebied. Het is een kleine baai met een houten boardwalk rondom en wat eetgelegenheden.
Er is ook een informatiecentrum over walvissen waar we leerden dat hier walvissen huizen van 30 meter lang en 180.000 kg zwaar.
Er leven hier ook zo’n 200 orca’s in de buurt. We hebben niets van dit al gezien maar wel weer Bald Eagles, zelfs een met een jong, zie foto’s
Ook zagen we een zeeotter die een vis naar zijn hol sleepte. We hebben daar de lunch gebruikt en maakten kennis met wat locals.
Al met al weer een hele leuke byzondere middag.
Om een uur of half vijf gingen we weer aan de rit om de laatste kilometers te overwinnen naar het eind van het eiland, helemaal in het noorden, Port Hardy.
Daar aangekomen gingen we op zoek naar de camping die ik thuis al gereserveerd had want dit moest een locatie zijn vlakbij de boot die ons morgen naar Prince Rupert gaat brengen, via de Inside Passage, in ongeveer 16 uur.
Deze tocht langs de ongerepte, grillige kust van British Columbia moet ook een hele bijzondere ervaring voor ons worden.
Toen we de campingplekjes langs de Quatse rivier hadden gevonden, gingen we weer aan de rit, eerst kijken bij de haven waar we morgenochtend ijselijk vroeg al aanwezig moeten zijn.
Het is ongeveer een kwartier rijden van de camping af, toen naar het stadje Port Hardy, om de tanks van de campers nog even te vullen, het was rete duur hier trouwens, vervolgens nog een korte toer door het stadje waar we veel indiaanse mensen zagen, dus die zijn hier in grote getale aanwezig, vermoeden we.
Teruggekeerd op de camping moesten we ons wapenen tegen de muggen, en het was eigenlijk te fris om buiten te zitten. Maar dat geeft niet want we moeten toch vroeg op stok deze avond.

Posted 9 juni 2013 by Ingrid

3 responses to “Dag 11 Browns Bay – Port Hardy

Subscribe to comments with RSS.

1. geweldig is het jullie reis in Nederland mee te maken.Het is ongeveer 6jaar geleden dat wij in Prince Ruperd waren.
    Wat fijn dat jullie zo genieten ,Fijne vakantie,jullie viertjes.

2. Hoi vakantiegangers! Fantastisch om jullie verhalen te lezen en wat een mooie foto’s! Wij krijgen er ook weer zin in als we dit allemaal weer zien!
    Geniet maar lekker van jullie mooie vakantie!
    Groetjes, Angelique en Rinus

Angelique en Rinus
  3. Oh oh het wordt steeds mooier en de foto,s moet ik nog zien. Vind het nu al geweldig.