Dag 19 Palmer – Homer (Spit)   1 comment

Om acht uur waren we op, na een van de warmste nachten die we tot nu toe hebben gehad, wie had dat nou gedacht in Alaska.
Gisterenavond hadden we ons voorgenomen om vandaag vroeg te gaan starten, want het is de bedoeling dat we weer net zo’n ruk als gisteren gingen maken.
Cor ging het brood klaarmaken voor ons beiden om het buiten op te eten en ik ging bellen met een vliegtuigmaatschappij in Homer.
We hadden namelijk bedacht dat we met een watervliegtuig, een single Otter, naar de beren willen gaan kijken in een onbewoond gebied, anderhalf uur vliegen bij Homer vandaan.
Ik belde Emerald Air maar die zat al helemaal vol voor maandag, ze gaven me een ander nummer door van iemand die een groter vliegtuig had, Bald Mountain Air.
Ik belde en Yes, we kunnen maandagochtend mee!
Helemaal top, nu weten we dat we niet voor niets naar Homer gaan rijden, 400 km, en datzelfde padje dinsdag weer terug, want er is maar een weg naar toe.
We gaan dus op berenexcursie in het Katmai NP, met een watervliegtuig en dat gaat de hele dag duren want we gaan ook nog even laag over gletsjers en misschien vulkanen vliegen, gaaf he?
Dus toen we het brood ophadden maakten we de camper rijklaar en gingen gelijk aan de rit.
Dit is onze derde dag in Alaska en het is nog steeds stralend weer met hoge temperaturen, strakblauwe luchten, de locals zijn er ook verbaasd over.
Na een paar mijl reden we zowaar een snelweg op, de enige hier in Alaska, en we brulden met een snelheid van 65 mijl per uur naar Anchorage.
Dit schoot alvast lekker op maar het was wel heel erg druk rondom de stad, het is zondag vandaag en ook nog vaderdag dus iedereen was kennelijk on the road.
De snelweg hield op ergens middenin Anchorage, daar sloegen we linksaf en reden we alweer snel de grootste stad van Alaska uit.
Het schoot nog steeds lekker op, de mijlen schoten onder ons door.
Om een uur of elf reden we op een mooie scenic route, links hoge bergen en rechts een heel breed ondiep water, de Turnagain Arm van de Cook Inlet.
We vonden het tijd voor een koffiebreak aan de kant van de weg, dus tafel en stoelen uit de camper en lekker een halfuurtje gerelaxed in het mooie zonnige weer.
We zaten intussen in de Kenin Peninsula, het onderste deel van Alaska.
Na de koffie gingen we weer verder naar ons doel, Homer.
Het was een drukke route, zowel heen als terug, en ook zeer de moeite waard, dit bijzondere mooie landschap, sommige trajecten waren zeer smal, en andere weer enorm ruim opgezet.
We passeerden veel kleine dorpjes, en zagen zelfs russische invloeden want Alaska is pas ongeveer 150 jaar in Amerikaanse handen, voorheen was het een deel van Rusland.
We hebben geluncht in Kasilof, wat ook een beetje een russische naam is.
Toen we weer vertrokken kwamen we langs een soort van binnenzee, de Cook Inlet, te rijdenen zagen we aan de overkant drie prachige besneeuwde hoge slapende vulkanen liggen.
Intussen stoomden we door naar Homer, wat we van bovenaf in de diepte zagen liggen, met een grote landtong in zee, genaamd de Homer Spit.
We zochten als eerste het bedrijf op waar ik vanmorgen mee gebeld had voor de berenvliegtocht, want we moesten ons vandaag nog inchecken.
Toen dat afgehandeld was, gingen we de houten karakteristieke winkeltjes langs waar allerlei souvenirs te koop werden aangeboden.
Ook zaten er gezellige restaurantjes waar we bij Captain Patties, een visrestaurant, hebben reserveerd voor het avondmaal.
Daarna reden we naar het eind van de Sterling Highway, op de Homer Spit, waar de weg ook echt tegen het water ophoudt en er het uitziet als het eind van de wereld.
Daar was een soort van camping waar we incheckten en waar ons een mooie plaats aan de seaside werd toegewezen.
Daarna hebben we een tijdje op het rotsstrand gebivakkeerd en genoten van het geweldige uitzicht dat je hier hebt.
Normaal regent het hier en is het koud, maar wij treffen het, het is hier zonnig, haast geen wind, alleen een briesje en een graad of 22.
We liepen terug naar het restaurant, hebben daar geweldig lekker gegeten met uitzicht op zee, kuierden weer terug en zitten nu met de deur open, klaarlichte dag,  om 23.30 uur, dit verslag te typen en begeven ons zo te ruste want morgen wacht ons hopelijk weer een groot spektakel!

Posted 18 juni 2013 by Ingrid

One response to “Dag 19 Palmer – Homer (Spit)

Subscribe to comments with RSS.

1. Geweldig die excursie naar die beren. En dan nog over de gletsjers en vulkanen vliegen. Klinkt wel spannend. Mazzel dat er nog plek was.